Van hozzáférése? | lépjen be
Váltás az akadálymentes honlapra  2024. május 25. | Ma Orbán napja van.

„Oly távol, mégis közel” - Székelyföld - Élménybeszámoló (HAT-KP-1-2023/1-0000420)

2023

Erdélyi kirándulásunk a Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium előtt kezdődött, 2023. szeptember 19-én, hajnali háromkor. A hetedik osztály még csak két hete ismerte egymást, s az osztályfőnököt, s épphogy beszokott az iskolába, mégis izgatottan vágott neki ennek a kalandnak. Az országhatár átlépése után elsőként Déva várát szerettük volna megtekinteni, de sajnos a felújítási munkálatokat még mindig nem fejezték be, így ezen tervünk egyelőre meghiúsult. Déváról Vajdahunyadra mentünk, ahol megnéztük a várat, a Hunyadiak családi fészkét. Utunkat folytatva Gyulafehérváron álltunk meg, a történelmi Erdély központjában. A székesegyházban megtekintettük, s megkoszorúztuk a Hunyadiak síremlékeit, valamint Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem kőszarkofágjait. Segesváron megnéztük az UNESCO világörökség részévé nyilvánított történelmi belvárost és megálltunk a Petőfi emlékműnél. A hosszú nap után este elfoglaltuk szállásainkat Gyergyóújfaluban.

A második napon a bőséges reggeli után Parajdra utaztunk, ahol meghallgattuk a bánya történetét és élveztük a sóbánya speciális, légúti betegségek gyógyítására is alkalmas levegőjét. Délután idegenvezetőnk irányításával körbejártuk Európa legnagyobb heliotermális tavát a Medve-tavat, sok érdekességet tudtunk meg, majd felmentünk egy kilátóba, ahol megcsodálhattuk a környéket felülnézetből is.

Csütörtöki délelőttünket Korondon a taplász, majd a fazekas műhelyben töltöttük. A taplász műhelyben a taplógomba feldolgozását, formázási lehetőségeit tanulmányoztuk, majd mindenki kis fazekassá vált, s készíthetett magának egy cserépedényt kisebb-nagyobb sikerrel, de töretlen lelkesedéssel. Szejkefürdőn a szabadtéri múzeumban megtekintettük a székelykapu kiállítást, majd tisztelegtünk a legnagyobb székely író, történész, etnográfus, Orbán Balázs sírhelyénél. Sétát tettünk Székelyudvarhely főterén, hazafelé megálltunk a Zetelaki-víztározó völgyzáró gátján, végül Gyergyóújfalu előtt a Libán kőbányáját tekintettük meg, és gyönyörködtünk a kilátásban.

Kirándulásunk negyedik napján Székelyföld természeti csodáját, a vulkanikus eredetű Szent Anna- tavat és a Mohos Tőzeglápot látogattuk meg. Csíksomlyón, a római katolikus Mária-kegyhelyen megnéztük a madonna szobrot, majd elsétáltunk a barátok feredőjéhez, ahol a helyi kút különleges borvizét is megkóstoltuk. A szállás felé vezető úton Madéfalván megálltunk az emlékműnél és megemlékeztünk a székely hősökről, akik szembe szálltak Mária Terézia parancsával.

Az ötödik napon a programváltozás ellenére sikerült látogatást tennünk az Elekes Vencel Általános Iskolába, megismerkedtünk az iskola hetedikeseivel, akikkel egy barátságos focimeccsre is sor került. Mindezek után túráztunk a Súgó-barlang felé, ahol megcsodáltuk a cseppköveket. Ellátogattunk a Békás-patak völgyébe, a Keleti-Kárpátok leghosszabb és legszebb szurdokvölgyébe. Út közben megcsodáltuk a földrajzi képződményeket, zuhatagokat és vízesést. Majd megnéztük Erdély egyik legszebb torlasz tavát, a Gyilkos- tót. Út közben meghallgatjuk a tóhoz kapcsolódó legendát.

Az utolsó napunkon egy nagyon korai kelés és reggeli után Kolozsvárra indultunk, ahol megnéztük a Szent Mihály templom gótikus stílusjegyeit. Megtekintettük Fadrusz János Mátyás király lovas szobrát, Mátyás szülőházát, ahol felelevenítettük Mátyás király történelmi jelentőségét. Végül utolsó helyszínünkön a Királyhágón, Erdély kapujában megpihentünk és gyönyörködtünk a kilátásban, búcsút véve Székelyföldtől. Nagyon sok élménnyel, s emlékkel gazdagodtunk.